Årsplan 7. klasse
Her får du forslag til en årsplan til Matematrix 7.
Årsplanen følger som udgangspunkt kapitelstrukturen i grundbogen, der er udledt af Fælles Mål i matematik og baseret på en gennemtænkt faglig progression. Undersøgelserne bag i bøgerne er også indsat i planen og ligeligt fordelt henover skoleåret. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. Klik her for at få en skrivbar version af årsplanen.
I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger.
Uge 42: Efterårsferie
Uge 51-52: Juleferie
Uge 7: Vinterferie
Uge 14: Påskeferie
Uge 26-32: Sommerferie
Webdelen til elevbøgerne indeholder en række resurser fx arbejdsark, faglige film, GeoGebra- og Excelfiler, som kan inddrages efter behov.
Man kan også supplere undervisningen gennem licenser til Alineas fagportal – Matematikportalen.
Hvis du vil printe hele årsplanen skal du trykke på Åbn alle og derefter Print årsplan.
Variable
Variabelbegrebet indtager en meget central placering i matematik. Forløbet har fokus på vigtigheden af at forstå variabelbegrebet. Variable indgår sammen med konstanter i formler og forskrifter og kan på en let og overskuelig måde beskrive komplicerede sammenhænge.
Eleverne skal også selv kunne opskrive og regne med simple bogstavudtryk. Arbejdet med variable udfordrer i høj grad elevernes tankegangskompetence.
Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.
Procent
Eleverne skal lære tre former for procentregning og kunne se sammenhængen imellem dem. Det drejer sig om at kunne finde x % af y, hvor mange procent x er i forhold til y, og hvad 100 % er, når x % svarer til y.
Der er også fokus på procentbegrebet – herunder at tal angivet i procent også kan repræsenteres som brøk og decimaltal. Anvendelsesaspektet er helt centralt i kapitlet, idet de fleste aktiviteter er nært knyttet til virkeligheden.
Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.
Ligninger
I dette kapitel skal eleverne dels lære om ligningsbegrebet og dels arbejde med at løse ligninger. Løsningerne kan findes på flere måder: Ved kvalificeret gæt, ved at prøve sig frem og ikke mindst ved omformninger.
Der er i høj grad fokus på matematik i anvendelse, idet de fleste aktiviteter er nært knyttet til virkeligheden. Det drejer sig fx om opslag vedr. udsalgspriser og lejrskoleophold.
Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.
Rumfangsberegning
Kapitlet har et særligt fokus på rumfangsformlerne for af kasser, prismer og cylindre. Eleverne skal både kunne benytte disse og forklare, hvorfor de er gyldige.
De fleste aktiviteter foregår i virkelighedsnære kontekster fx i forbindelse med beregning af vandforbrug. Modelleringsaspektet står også centralt: Hvordan finder man rumfanget af en appelsin eller en træstamme?
Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.
Statistik
Der lægges op til, at eleverne får en forståelse af, at statistik anvendes, når man ønsker at få overblik over større datamængder.
En systematisk gennemgang af centrale deskriptorer og diagrammer med efterfølgende øvelser skaber baggrund for, at eleverne også skal forholde sig kritisk til matematikholdige tekster. Eleverne arbejder med stoffet i en række forskellige kontekster fx musik, vejret, og inviterer i høj grad til, at eleverne selv foretager undersøgelser.
Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.
Funktioner
I kapitlet er der fokus på vigtigheden af at kunne beskrive sammenhænge mellem forskellige størrelser.
Eleverne skal kunne gøre dette ud fra fire forskellige repræsentationsformer: Som tal i en tabel, som regneforskrift, som graf og med ord.
Funktionsbegrebet er baseret på forståelse af variable, hvilket kommer til udtryk i en række praksisnære aktiviteter og i arbejdet med proportionalitet.
Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.
Undersøgelser - Kommunikation og Min by
Undersøgelse: Kommunikation / Min by
Arbejdet med undersøgelserne lægger først og fremmest op til at udvikle elevernes matematiske
kompetencer. I Matematrix 7 er der otte undersøgelser, som har særligt fokus på disse kompetencer:
Vand: Modellering
Klassetur: Modellering ∙ Hjælpemiddel
Udsalg: Problembehandling ∙ Kommunikation
Musik: Modellering ∙ Hjælpemiddel
Kommunikation: Problembehandling ∙ Kommunikation
Min by: Modellering ∙ Kommunikation
Talsystemer: Tankegang
Tændstikmønstre: Ræsonnement
I forslaget til en årsplan for Matematrix 7 har vi i alt indsat undersøgelserne fire gange, således at der er udvalgt to undersøgelser pr. gang. Udvælgelsen er baseret på undersøgelsernes rækkefølge i bogen.
Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.
Konstruktioner
I dette kapitel er der et særligt fokus på ræsonnementskompetencen. I forbindelse med konstruktioner af figurer skal eleverne være eksplicitte med hensyn til forudsætninger og kunne argumentere for et givent resultat.
Eleverne møder også det faglige stof i opslag om målestoksforhold, lejrskole og taxageometri.
Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.
Undersøgelser - Talsystemer og Tændstiksmønstre
Undersøgelse: Talsystemer / Tændstikmønstre
Arbejdet med undersøgelserne lægger først og fremmest op til at udvikle elevernes matematiske
kompetencer. I Matematrix 7 er der otte undersøgelser, som har særligt fokus på disse kompetencer:
Vand: Modellering
Klassetur: Modellering ∙ Hjælpemiddel
Udsalg: Problembehandling ∙ Kommunikation
Musik: Modellering ∙ Hjælpemiddel
Kommunikation: Problembehandling ∙ Kommunikation
Min by: Modellering ∙ Kommunikation
Talsystemer: Tankegang
Tændstikmønstre: Ræsonnement
I forslaget til en årsplan for Matematrix 7 har vi i alt indsat undersøgelserne fire gange, således at der er udvalgt to undersøgelser pr. gang. Udvælgelsen er baseret på undersøgelsernes rækkefølge i bogen.
Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.
Forskelle
Eleverne skal lære, at man kan beregne to slags forskelle – den absolutte og den relative. Efter en tydelig gennemgang af denne sondring med efterfølgende færdighedsøvelser lægges der op til kritisk stillingtagen til matematikholdige tekster. Dette kommer tydeligst til udtryk i opslaget, Anvendelseskritik, hvor eleverne skal forholde sig til en række artikler fra tidsskrifter, aviser og webtekster.
Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.
Undersøgelser - Udsalg og Musik
Undersøgelse: Udsalg / Musik
Arbejdet med undersøgelserne lægger først og fremmest op til at udvikle elevernes matematiske
kompetencer. I Matematrix 7 er der otte undersøgelser, som har særligt fokus på disse kompetencer:
Vand: Modellering
Klassetur: Modellering ∙ Hjælpemiddel
Udsalg: Problembehandling ∙ Kommunikation
Musik: Modellering ∙ Hjælpemiddel
Kommunikation: Problembehandling ∙ Kommunikation
Min by: Modellering ∙ Kommunikation
Talsystemer: Tankegang
Tændstikmønstre: Ræsonnement
I forslaget til en årsplan for Matematrix 7 har vi i alt indsat undersøgelserne fire gange, således at der er udvalgt to undersøgelser pr. gang. Udvælgelsen er baseret på undersøgelsernes rækkefølge i bogen.
Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.
Tællemetoder
Eleverne skal lære tre modeller, som de kan bruge til at tælle og beregne antallet af forskellige kombinationer i forskellige situationer. Det drejer sig om mængdediagram, tælletræ og kombimatrix. Modellerne skal først og fremmest anvendes som værktøjer til problemløsning.
Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.
Undersøgelser - Vand og Klassetur
Undersøgelse: Vand / Klassetur
Arbejdet med undersøgelserne lægger først og fremmest op til at udvikle elevernes matematiske
kompetencer. I Matematrix 7 er der otte undersøgelser, som har særligt fokus på disse kompetencer:
Vand: Modellering
Klassetur: Modellering ∙ Hjælpemiddel
Udsalg: Problembehandling ∙ Kommunikation
Musik: Modellering ∙ Hjælpemiddel
Kommunikation: Problembehandling ∙ Kommunikation
Min by: Modellering ∙ Kommunikation
Talsystemer: Tankegang
Tændstikmønstre: Ræsonnement
I forslaget til en årsplan for Matematrix 7 har vi i alt indsat undersøgelserne fire gange, således at der er udvalgt to undersøgelser pr. gang. Udvælgelsen er baseret på undersøgelsernes rækkefølge i bogen.
Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.