Formler og algebraiske udtryk (Fase 2)
Eleven kan udføre omskrivninger og beregninger med variable / Eleven har viden om metoder til omskrivninger og beregninger med variable, herunder med digitale værktøjer
Formler og algebraiske udtryk (Fase 3)
Eleven kan sammenligne algebraiske udtryk / Eleven har viden om regler for regning med reelle tal
Modellering (Fase 1)
Eleven kan afgrænse problemstillinger fra omverdenen i forbindelse med opstilling af en matematisk model / Eleven har viden om strukturering og afgrænsning af problemstillinger fra omverdenen
Modellering (Fase 2)
Eleven kan gennemføre modelleringsprocesser, herunder med inddragelse af digital simulering / Eleven har viden om elementer i modelleringsprocesser og digitale værktøjer, der kan understøtte simulering
Modellering (Fase 3)
Eleven kan vurdere matematiske modeller / Eleven har viden om kriterier til vurdering af matematiske modeller
Ræsonnement og tankegang (Fase 2)
Eleven kan skelne mellem enkelttilfælde og generaliseringer / Eleven har viden om forskel på generaliserede matematiske resultater og resultater, der gælder i enkelttilfælde
Ræsonnement og tankegang (Fase 3)
Eleven kan udvikle og vurdere matematiske ræsonnementer, herunder med inddragelse af digitale værktøjer / Eleven har viden om enkle matematiske beviser
Repræsentation og symbolbehandling (Fase 1-2)
Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation / Eleven har viden om styrker og svagheder ved repræsentationer, der udtrykker samme matematiske situation
Repræsentation og symbolbehandling (Fase 3)
Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer / Eleven har viden om notationsformer, opstilling og omskrivning af udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer