Tal (Fase 2)
Eleven kan anvende potenser og rødder / Eleven har viden om potenser og rødder
Regnestrategier (Fase 3)
Eleven kan udføre beregninger med potenser og rødder / Eleven har viden om regneregler for potenser og rødder
Formler og algebraiske udtryk (Fase 1)
Eleven kan beskrive sammenhænge mellem enkle algebraiske udtryk og geometriske repræsentationer / Eleven har viden om geometriske repræsentationer for algebraiske udtryk
Formler og algebraiske udtryk (Fase 3)
Eleven kan sammenligne algebraiske udtryk / Eleven har viden om regler for regning med reelle tal
Geometriske egenskaber og sammenhænge (Fase 3)
Eleven kan forklare sammenhænge mellem sidelængder og vinkler i retvinklede trekanter / Eleven har viden om den pythagoræiske læresætning og trigonometri knyttet til retvinklede trekanter
Problembehandling (Fase 1-2)
Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser / Eleven har viden om elementer i problemløsningsprocesser
Problembehandling (Fase 3)
Eleven kan vurdere problemløsningsprocesser / Eleven har viden om problemløsningsprocesser
Ræsonnement og tankegang (Fase 1)
Eleven kan skelne mellem hypoteser, definitioner og sætninger / Eleven har viden om hypoteser, definitioner og sætninger
Ræsonnement og tankegang (Fase 2)
Eleven kan skelne mellem enkelttilfælde og generaliseringer / Eleven har viden om forskel på generaliserede matematiske resultater og resultater, der gælder i enkelttilfælde
Ræsonnement og tankegang (Fase 3)
Eleven kan udvikle og vurdere matematiske ræsonnementer, herunder med inddragelse af digitale værktøjer / Eleven har viden om enkle matematiske beviser